La Gerència!

1488107_10204255635728383_2918223624753195554_n

La veritat que hui després de vore la signatura del conveni de l’Ajuntament i Arcelor per els terrenys de la Gerència, alguns hem respirat.

Podriem fer, desfer i refer sobre les polèmiques que ha dut tot aquest cas, però pense que la premsa i les postures oficials ja s’han ocupat d’aquest espai.

Fa un temps des de Compromís varem propossar un Homenatge a la Plataforma Gerència Púbica. Després de dècades de reivindicació ciutadana, l’antiga Gerència d’AHM  ha passat a ser propietat de l’Ajuntament de Sagunt, és a dir, propietat de tots els saguntins i saguntines. El procés pel qual este conjunt arquitectònic i mediambiental ha passat a formar part del patrimoni de tots i totes i ha deixat de ser un espai tancat i vetat, ha estat protagonitzat per la voluntat de la ciutadania, representada per col·lectius socials i culturals i partits polítics, que des de 1995 i en el marc de la Comissió Ciutadana per a la Defensa de la Gerència, també coneguda com a Comissió Ciutadana per la Gerència Pública, van aconseguir evitar que este conjunt patrimonial acabara en mans de l’especulació immobiliària i es perdera un referent de la història d’un poble i de la història de la industrialització valenciana. Des del principi, i fins hui, aquella mobilització es va guiar per la idea de recuperar el patrimoni industrial i aconseguir l’adhesió i la cohesió social del Port de Sagunt i Sagunt amb el seu patrimoni i amb la seua història. En si mateixa, la Comissió Ciutadana per a la Defensa de la Gerència, va tractar de ser un fòrum de vertebració cívica de la ciutat i de recuperació de la memòria democràtica i participativa. Per a això, esta plataforma ciutadana va tractar i va aconseguir en gran manera que, després d’un procés de reconversió i tancament dels Alts Forns,  els ciutadans i ciutadanes es reconegueren i reconciliaren amb el seu passat recent i amb els vestigis d’un procés productiu industrial en què treballaven i amb el que havien conviscut.

Ara, retornarem a obrir el passeig de la Gerència per a ús i gaudi dels ciutadans i ciutadanes que van treballar en eixa “fàbrica”, que van viure el seu entorn i que  van reivindicar el seu patrimoni, a l’hora d’integrar eixa part de la història en el teixit urbà, és de justícia homenatjar i reconéixer l’esforç dels que van reivindicar la seua recuperació i preservació evitant el frontisme i la tornada a un passat incòmode en el que la memòria i el patrimoni era només d’uns pocs.

Homenatjar amb este gest a la Comissió Ciutadana per la Gerència Pública significa homenatjar la recuperació del patrimoni i a la memòria industrial com a part del poble i de la ciutadania saguntina i portenca, i reconeix el paper de cohesió social i de vehicle de recuperació de la memòria democràtica de la història que va jugar esta plataforma. La Gerència d’AHM, gràcies a la mobilització ciutadana, deixà de ser, com ho va ser durant dècades, un espai tancat de divisió social i de separació classista, un espai que contenia totes les característiques d’un ‘món dins d’un altre món’, i es va convertir en la primera activació patrimonial del conjunt industrial del Port de Sagunt, amb l’afegit de ser reivindicada per un moviment ciutadà que es va sobreposar a la ‘ressaca’ de la reconversió industrial de mitjans dels huitanta i busà noves formes de cohesió social. És aquest, sens dubte, el moment de reconéixer eixe esforç i eixe exercici democràtic de ciutadania.

El que pretenia aquesta moció recolzada per Esquerra Unida era que el passeig central de la Gerència estiguera dedicat a aquesta Plataforma i no a l’últim Alcalde franquista d’aquest municipi. És cert que açò va ser un nou moviment d’escacs fet per Alfredo Castelló, en eixe moment alcalde, per enfrontar als ciutadans i ciutadanes del municipi, ho revertim?